Önérvényesítés asszertív kommunikációval

Szerző: narancsvirag Közzétéve:

I. Mit jelent az önérvényesítés asszertív módon?

1. Azt, hogy legyünk tisztában a jogainkkal és álljunk ki mellettük, de ne sértsük mások jogait, érzelmeit.

2. Hogyan lehet még jogainkat érvényesíteni?

  • passzív,
  • manipulatív
  • agresszív  módon   

a. Passzív attitűd esetén az egyén önmagát másoknál értéktelenebbnek tartja:

  • azt gondolja, hogy másoknak mindig igaza van, így meg se próbálja érdekeit képviselni,
  • meg van győződve arról, hogy a másik ember igényei, vagy kívánságai fontosabbak, mint az övéi,
  • a másik félnek vannak jogai, de neki nincsenek,
  • általában mások kedvében jár és, így elkerüli a konfliktusokat,
  • nem áll ki a jogaiért,
  • iIgényeinek, véleményének, érzéseinek és meggyőződéseinek bocsánatkérőn, bátortalanul ad hangot.

b.  Manipulatív attitűd esetén 

  • az egyén hátulról, ferde utakon, ügyeskedve próbálja elérni céljait, mert nem bízik se önmagában, se másokban.
  • nem tudja elképzelni, hogy kiállhat egyenesen érdekeiért, mert nem tudja elképzelni, hogy elfogadják,
  • alacsony az önértékelése, és másokat se tart sokra,
  • folyton gyanakszik arra, hogy mások hasonlóan manipulálják.

d.  Agresszív attitűd az alacsony önértékelés kompenzálása miatti látszólagos önbizalmat takarja.

  • Az agresszív viselkedés azon a meggyőződésen alapul, hogy az ember saját igényei, kívánságai és véleménye fontosabb, mint másoké.
  • Az agresszív ember azt gondolja, hogy neki vannak jogai, másoknak nincsenek.
  • Az agresszív ember kiáll jogaiért, de ha kell, megsérti mások jogait eközben.
  • Mások igényeit, kívánságait, érzéseit és véleményeit figyelmen kívül hagyja.

Bizonyára találkoztál már mindháromra vonatkozó helyzettel, én igyekszem ezek helyett az asszertív kommunikációt alkalmazni.

II. Ismerkedj meg vele!

1. Az asszertivitás olyan kommunikációs módszer, amely ötvözi az önérvényesítést és a mások érdekeinek figyelembe vételét, ezáltal elősegíti az erőszakmentes kommunikációt. Az asszertivitás tanulható, fejleszthető, s elsajátítása elősegíti és megkönnyíti a konfliktushelyzetek megoldását

2. Az asszertív kommunikáció jellemzői

a. a  verbális kommunikációban:

  • a szándék, a cél határozott megfogalmazása
  •  az érzések nyílt kifejezése
  • egyenes, világos állítások
  • tárgyszerű szavak, kifejezések használata
  • nincs kertelés, mellébeszélés

b. a  nonverbális kommunikációban:

  • magabiztosságot sugalló testbeszéd
  • a hang határozott, meleg, nyugodt
  • szemkontaktus
  • nyílt, őszinte szemek
  • egyenes, kihúzott, nyugodt testtartás

III. Hogyan alkalmazd a valóságban az asszertív viselkedést? Nézzünk rá  néhány példát!

1. Hogyan fejezd ki, hogy elfogadod a másik szempontjait?

“Megértem, hogy fontos számodra a karriered, de mindenképp szeretném, ha egymásra is fordítanánk időt  legalább egy kirándulás erejéig.”

2. Hogyan fejezd ki, ha valami bánt, vagy zavar?

4 lépcsős technika:

  • amikor te így viselkedsz, beszélsz stb.
  • nekem ezt és ezt okozod (hatások, tények),
  • én ezt érzem,
  • a jövőben ezt várom el Tőled.

“Amikor nem végzed el alaposan a dolgod, az mindannyiunkra rossz fényt vet, és én csalódottnak érzem magam. Szeretném, ha a jövőben alaposabb, precízebb lennél.”

 

Forrás: SZI Akadémia

 

 

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezár