2014. október hónap bejegyzései

Belenéztünk az önismereti tükörbe!

beautiful-16736_6402014. október 17-én pénteken tartottuk a Narancsvirág Klub októberi foglalkozását Nézz a tükörbe! Önismereti feladatok, tesztek, játékok címmel. Voltak többen is, akik betegség vagy a másnapi munkanap miatt nem tudtak eljönni, de akik ott voltak, azok biztos hogy nem bánták meg. Először egy kis ízelítő a résztvevők véleményéből, majd arról, mit is csináltunk, a legvégén pedig megosztok egy jó kis önismereti tesztet.

Néhány vélemény:

“..Nagyon örülök, hogy elmentem a foglalkozásra, annak ellenére, hogy nagyon fáradt voltam már péntek délután. A végén ugyanis teljesen feldobódva, vidáman köszöntem el a többiektől. Nagyon tetszettek az érdekes, elgondolkodtató feladatok, melyek megoldása jó hangulatban, humorral fűszerezve történt. Egy-két aha-élményben is volt részem. Olyan jó volt szórakozva új ismeretekre szert tenni. Köszönöm neked.” K. M.

“Nagyon jó volt az októberi Narancsvirág Klub, amin lehetőségünk volt még jobban megismerni saját magunkat. És a játékok is igen jók és szórakoztatóak voltak.” IE

“Családias, meleg hangulatban telt a foglalkozás, finom teázás közben. Nagyon felszabadult, közvetlen, gátlásoktól mentes volt a résztvevő személyek légköre, nekem tetszik ez a kis létszámú, családias foglalkozás. Játékos, felszabadult formában sikerült ráismernünk, rátalálnunk, egy-egy személyes tulajdonságunkra, erősségünkre, nagyon építő jelleggel. Úgy éreztem, mindenki nyitott volt arra, hogy önmagát megismerje, és a részt vevő másik emberre is. Együtt tudtunk örülni egymás jó dolgainak, és türelmesen, odafigyelve segítettük, ha valaki megakadt. Én nagyon élveztem és igyekszem minél több lehetőséget megragadni, hogy az elkövetkező foglalkozásokon is részt tudjak venni.” Kné M

A foglalkozás menete:

1.  Először is- mint mindig a klubban- kártyával indítottunk.  Doreen Virtue: Napi útmutatás angyalodtól és Tündérek kártyákra esett a választásunk. Kiderült, hogy mire figyeljünk most az életünkben: pl. a bennünk lévő belső gyermekre, a természettel való közelségre, arra, hogy ne legyünk kishitűek.

2. Majd mindenkinek egy rá jellemző tulajdonsággal kellett bemutatkoznia, pl. a mosolygós Marika, a kedves Marianna stb.

3. Ezután keresztneve kezdőbetűivel írt mindenki önmagáról pozitív tualajdonságot. Ez nem ment mindenkinek könnyen, ez is azt mutatja, hogy inkább a negatív tulajdonságainkra és nem az erősségeinkre fókuszálunk.

4. Ezt követően az Értékes vagy! önbizalom-erősítő kártyacsomag feladataiból húztak a résztvevők: össze kellett gyűjteniük például, hogy mire büszkék, milyen sikereket értek el, milyen képességekre tettek szert, milyen fő céljaik vannak.

5. Megbeszéltük azt is, hogy mit értünk önismeret alatt, s megismerkedtünk a Johari-ablak “ablakszemeivel” is, ami röviden azt jelenti, hogy vannak olyan tulajdonságaink, amiket mi is és mások is ismernek, de olyanok is amit csak, mi vagy csak mások, vagy sem mi, sem mások sem.

6. Megnéztük a tükör-elmélet négy aspektusát is, tehát azt, hogy valójában miért zavar bennünket mások különböző tulajdonsága annyira. Itt írtam róla részletesen: https://www.ertekesvagy.hu/tukor-elmelet/

7. Zárásként jöttek az izgalmas önismereti tesztek, például a Fa-teszt, amelyen nem csak jól szórakoztunk, hanem hasznos információt is megtudtunk önmagunkról. A Fa tesztet itt találod: https://www.ertekesvagy.hu/fa-onismereti-teszt/

8. A meglepetés teszt pedig ide kattintva érhető el: https://www.ertekesvagy.hu/asszociacios-onismereti-teszt/

:

Asszociációs önismereti teszt

dahlia-dahlia-174239_640Hogy egy kicsit jobban megismerd magad, és közben jól is szórakozz, nem helyettesíti szakember véleméyét!

1. feladat
Írd le egymás alá azt a három állatot, amelyik a legkedvesebb neked. Figyelem, a sorrend fontos! Első helyre azt az állatot írd, amelyiket a legjobban szereted, és így tovább.
2. feladat
Írd le, mi jut eszedbe az erdőről. Írhatsz csak szavakat felsorolásszerűen, de kerek mondatokat is. Ahogy jólesik.
3. feladat
Írd le, milyen a tenger. Hasonlóképpen a második feladathoz, mindegy, hogy megfogalmazott mondatokat, vagy csak szavakat írsz.
4. feladat
Nevezz meg egy forró italt. Írd le, milyennek érzed, milyennek látod ezt az italt. Írd le, szereted-e, és milyen gyakran fogyasztod, fogyasztanád legszívesebben.
 Az elemzéshez kattints ide: Continue reading

A meghiúsult szerelem típusai

abstract-140235Ha szerelmesek vagyunk, akkor sajnos, többnyire nem gondolkodunk.

  • Az érzéseinkre, megérzéseinkre hallgatunk.
  • Idealizáljuk, sokkal szebbnek látjuk a másikat, mint amilyen.
  • Elvárásaink vannak a másik külsejével, viselkedésével, belső tulajdonságaival, egzisztenciájával kapcsolatban.
  • Előző nagy szerelmünket keressük benne.
  • Olyanhoz vonzódunk, aki apukánkhoz/anyukánkhoz hasonlít vagy éppen ellenkezőleg, olyat nem szeretnénk magunknak.

Alon Gratch pszichológus  az alábiak szerint foglalta össze a meghiúsult szerelem viselkedésmintáit:
1. Nárcisztikus szerelem: a másik túlságos eszményesítése, rózsaszín szemüvegen keresztül való nézése, amikor nagy különbség van szerelmünk idealizált és valós képe között.
2. Virtuális szerelem: távszerelem, időszakos  vagy online párkapcsolat, megmarad a romantika, a másik fél és a viszony tökéletes látszata.
3. Egyoldalú szerelem: minél elérhetelenebb a másik, annál jobban sóvárgunk utána, vagy amikor mi vagyunk elérhetelenek valaki számára.
4. Tiltott szerelem: éppen a kockázat benne a legnagyobb vonzerő, ha elhárul az akadály általában elhal a szerelem.
5. Szexközpontú szerelem: szerelem nélküli szexualitás, mely lehet tudatos, és lehet tudattalan, amikor azzal áltatják magukat a párok, hogy szerelmesek egymásba.
6. Szerelmi háromszög: amikor élő vagy képzeletbeli szemlyt viszünk a kapcsolatba, feleségként/férjkéntszeretjük a párunkat, de szexuális partnerként a szeretőnket.
7. Kétnemű szerelem: amikor azt szeretnénk, hogy a párunk érzelmileg nemet váltson, bunkó férfi helyett érzelmesebb, romantikusabb, érzelgős nő helyett racionálisabb legyen.
Azonosság mindegyik mintában, hogy nem akarunk sebezhetővé válni, s nem akarunk haragot, gyűlöletet érezni szerelmünk iránt sem.
“Ha a szerelmes gondolkodna” című könyvében írja le Alon Gratch háromlépéses módszerét:

  • saját viselkedésmintánk felismerése
  • ambivalens érzelmeink elfogadása
  • az ambivalencia eloszlatása

Prepare/enrich párkapcsolati tanácsadóként is dolgozom, hogyan tudok segíteni párkapcsolati problémákon arról itt olvashatsz: https://kineziologuseger.hu/index.php?d=22